Verhalen Maken Impact

Waarom praten bedrijven in bullet points? Mensen gaan niet ‘aan’ op ratio. Sinds mensenheugenis maken verhalen impact. Schiet niet met hagel, jouw verhaal telt! Op deze pagina alles over Storytelling. Of liever Storyselling, want een verhaal mag iets opleveren.

Storytelling vs Storyselling

Storytelling is een manier van vertellen. Het brengt een verhaal tot leven, zodat het aansluit bij de beleving van de ontvanger.

Spreek tot de verbeelding

Feiten op zichzelf, blijven vaak abstract en spreken niet tot de verbeelding. Verhalen hebben de kracht te inspireren, te overtuigen en te verbinden. Als mens zijn we een individu, maar horen we ook graag ergens bij. Een goed verhaal speelt in op de menselijke drang naar verbinding en (h)erkenning.

Stop de marketing bullshit

Met Storyselling zet je jouw eigen verhaal in als marketingtool of in leiderschapscommunicatie. Geen marketing bullshit, maar door het echte verhaal te delen dat past bij de realiteit van vandaag. Dat wekt vertrouwen en trekt mensen aan. Of dat nu klanten, medewerkers of volgers zijn.

Maak impact met jouw verhaal, zodat je opvalt in de zee van hetzelfde.

Microfoon, hoe komt jouw verhaal over?

Hoe Werkt Storytelling?

Hoe lang het ook is geleden, we onthouden flarden van het verhaal over Roodkapje. Voldoende flarden om te weten wie ze is, wat ze doet en waarom. Datzelfde principe kun je zakelijk toepassen. Fijn toch, als mensen onthouden wie je bent en wat je doet?!

Lees meer over waarom we een verhaal onthouden, hoe MKB zich graag presenteert en wat beter kan.

Wat Maakt een Goed Verhaal?

Een goed verhaal:

  • Is vaak verteld, verveelt niet en wordt daarom onthouden
  • Maakt een connectie en sluit daarom aan bij de doelgroep
  • Is onderscheidend tussen de concurrenten

Wat Zijn de Ingrediënten?

De ingrediënten van een goed verhaal zijn:

  • De held – dat is de ondernemer. Natuurlijk is de klant koning, maar het verhaal begint bij jou.
  • De wolf – geen persoonlijke ellende, maar wat gebeurt er?
  • Het einde – wat is het doel en de volgende stap?

Waarom Storytelling

Storytelling is al sinds mensenheugenis de meest effectieve manier van communiceren. Van rotstekeningen en kampvuren tot mythen en moderne films—verhalen brengen kennis, waarden en emoties over. Pas sinds de komst van PowerPoint zijn we in bullet points gaan praten. Waarom eigenlijk?

Je bent onderscheidend en onvervangbaar

Een authentiek verhaal geeft je allereerst zelf helderheid over waar je voor staat. En als jij dat weet, wordt het ook duidelijk voor de mensen om je heen. Mensen hebben behoefte aan duidelijkheid.

  • Heb je geen verhaal, dan zullen anderen er zelf een invullen.
  • Twijfel je aan je eigen verhaal? Dan zullen anderen dat ook doen.

Een authentiek verhaal

  • maakt je onderscheidend en
  • is onvervangbaar, in een wereld waarin alles en iedereen al bestaat
  • bepaalt je hoe mensen jouw boodschap waarnemen
  • zet mensen in beweging, niet vanuit ratio, maar door mensen te raken.

Feiten vertellen, verhalen verkopen.

Waarom Storytelling

Jouw Verhaal op de 'Over Ons'-Pagina

De ‘Over Ons’-pagina is slechts één plek om jouw verhaal te vertellen. Vaak een vergeten onderscheidende factor. Een bezoeker vraagt zich niet alleen af, wie ben je en wat doe je? Maar ook: geloof ik jou?

Voorkom dat jouw naam niet één op één kan worden vervangen door de naam van de concurrent

Een antwoord op geloofwaardigheid, beantwoord je niet alleen met een uiteenzetting van feiten en reviews. De meest memorabele ‘Over Ons’-pagina’s opereren op de emotionele frequentie. Daar zit het onderscheidend vermogen. Vertel het authentieke verhaal.

Lees meer in mijn artikel op Frankwatching, het platform voor marketing en communicatie. [De pagina opent in een nieuw scherm.]

Wil jij een memorabel verhaal op jouw website? Neem dan contact op.

Formule voor een goed verhaal op de website

Storytelling Inzetten bij Interne Communicatie

Storytelling is een geweldig middel om in te zetten binnen een organisatie. Met een goed verhaal betrek je mensen in plaats van dat je ze informeert. Voorkom dat medewerkers luisteren op de ‘loonlijst frequentie’. Dat wil zeggen, interessant ‘ja’ knikken, terwijl informatie het ene oor in gaat, en het andere oor uit.

Het hart hoort waar het oor doof voor is

Met een goed verhaal komen mensen in actie. Motiveer en activeer medewerkers. Het hart hoort waar het oor doof voor is. Een artikel over de kracht van verhalen in een organisatie.

De link opent het artikel in een nieuw scherm op de website van Frankwatching.

Frankwatching auteur Step into the Spotlight

Een Authentiek Verhaal is Geld Waard

Een authentiek verhaal trekt de juiste mensen aan. Betrokken stakeholders en medewerkers die helpen jouw ambitie in de volgende fase van de onderneming waar te maken.

Wat sterke merken goed doen

Sterke merken doen maar één ding. Ze zijn relevant. En dat doen ze enkel en alleen door het verhaal achter het merk tot leven te brengen.

  • Van binnen naar buiten – vanuit één ijzersterk authentiek verhaal
  • Van buiten naar binnen – een naadloze aansluiting bij de doelgroep
  • Heel consistent – altijd en overal
Step into the Spotlight, Wat jij wilt zeggen en wat anderen willen horen

Over Step into the Spotlight

Achter iedere onderneming schuilt een verhaal dat een spotlight verdient! Een verhaal mag iets opleveren en jouw verhaal is dat waard.

“20 jaar ervaring bij grote internationale bedrijven vertaal ik naar ‘Step into the Spotlight’, een spotlight voor MKB.”

 

Annegees van Linge,
Storyteller & Oprichter
Step Into The Spotlight

Annegees van Linge, storyteller en founder Step into the Spotlight

Wat is Jouw Verhaal Waard?


Jouw verhaal in de spotlight? Maak vrijblijvend een afspraak.

Agenda

In een kennismakingsgesprek:

Hoor ik graag jouw verhaal en wat je al hebt gedaan om dat naar buiten te brengen.
Wat moet dat verhaal bij wie opleveren?
Waar struikel je? Ik leg uit hoe je de rode loper weer glad strijkt.

Ben je hiermee geholpen? Die spotlight heb je verdiend. Op zoek naar volle zalen? Dan praten we verder.

Maak een Afspraak