Een Sterk Staaltje Storytelling

Roodkapje is een ijzersterk verhaal. Daarom hebben we een beeld bij haar en onthouden we flarden van haar verhaal. Fijn als datzelfde zou gebeuren bij jouw bedrijf. Op deze pagina meer over waarom we Roodkapje onthouden, hoe sterke merken storytelling gebruiken en de kracht van verhalen, ook voor MKB.

Naar wie gaat Roodkapje?

Als ik de vraag krijg als volwassene, ben ik geïrriteerd. Mijn takenlijst is vele malen langer dan mijn werkdag. Gelukkig valt het kwartje snel.

Een stupide en intrigerende vraag

Het is een stupide, maar ook intrigerende vraag. Waarom weet ik het antwoord in een split second?

Ik reken twee antwoorden goed, omdat het toch vaak even graven is in het geheugen:

  • Oma. Het enige juiste antwoord
  • De Wolf. Maar de wolf is de reden dat je het verhaal onthoudt.
Step into the Spotlight Storytelling Roodkapje

Hoe veel Bedrijven zich presenteren

Als het verhaal was geweest, oma is ziek, Roodkapje trekt haar rode mantel aan, brengt wat lekkers en oma wordt beter, dan hebben we het niet meer over Roodkapje. Toch is dit precies hoe MKB zich graag presenteert.

Wat MKB doet

  • Zij lepelen hun CVs en USPs op in bullet points. Maar niemand gaat ‘aan’ op ratio.
  • Ze geven letterlijk en figuurlijk een brei aan informatie over, waar niemand op zit te wachten.
  • Of nog erger, ze hebben geen idee wat hun verhaal is. En wolven vermijden we liever.

Wat beter werkt

  • Een verhaal dat je makkelijk kunt vertellen en onthouden.
  • Een doelgroep die aan je lippen hangt. Ze willen dolgraag meer informatie.
  • Een verhaal dat je eindeloos kunt vertellen, altijd en overal, zonder dat het verveelt.

'Rode Muts' die je bent, je had één Taak...

Niemand denkt terug aan Roodkopje met de gedachte: jij rode muts die je bent, jouw moeder gaf je één hele duidelijke taak: blijf op het pad…

Integendeel. Roodkapje komt de wolf tegen, gaat van het pad af en we vragen ons of: hoe loopt dit af. Of: wat zou ik doen, in de schoenen van Roodkapje?

De doelgroep hangt aan je lippen

We hangen aan iemands lippen. Jouw doelgroep kan ook aan jouw lippen hangen.

 

Step into the Spotlight Storytelling Roodkapje

Wat Sterke Merken Goed Doen

Sterke merken doen maar één ding. Ze zijn relevant. En dat doen ze enkel en alleen door het verhaal achter het merk tot leven te brengen.

  • Van binnen naar buiten – vanuit één ijzersterk authentiek verhaal
  • Van buiten naar binnen – een naadloze aansluiting bij de doelgroep
  • Heel consistent – altijd en overal

Een authentiek verhaal is geld waard

Een authentiek verhaal trekt de juiste mensen aan. Klanten, maar ook betrokken mensen en medewerkers die helpen jouw ambitie in de volgende fase van de onderneming waar te maken.

Step into the Spotlight, Wat jij wilt zeggen en wat anderen willen horen

De Kracht van Verhalen - dat kan MKB ook

Roodkapje is een ijzersterk verhaal. Een sterk staaltje storytelling. We onthouden haar naam op het moment dat we een flard van haar zien of horen. Dat kunnen bedrijven ook.

Storytelling zet het verhaal achter de onderneming op scherp. Zodat:

  • Naar alle interne en externe stakeholders duidelijk is waar de organisatie voor staat
  • Mensen graag voor je willen werken en verbonden blijven
  • De organisatie klaar is voor het volgende hoofdstuk en plannen realiteit worden
Microfoon, hoe komt jouw verhaal over?