Alle Fusies en Overnames (M&A) Starten met de Beste Intenties, maar...

Hoe creëer je ownership bij de mensen om je heen om de operationele & commerciële synergiën op papier, zo snel mogelijk om te zetten naar meerwaarde en terugbetaling van de premie?

Lees op deze pagina meer over de roadmap naar succes.

<20% Bedrijfsintegraties een Succes

Minder dan 20% van fusies en overnames (M&A – Mergers & Acquisitions) wordt gezien als een strategisch, financieel en operationeel succes. Tenminste als we de verschillende rapporten van KPMG, PWC en Dealroom mogen geloven. Daarvan heeft ook nog eens 62% (PWC) een integratieplan.

Operationele en commerciële synergiën zijn pracht- en krachttermen. Maar meerwaarde creëren gaat verder. Hoe creëer je ownership bij de mensen om je heen om de waarde op papier te behalen en de fusie of overname te laten slagen?

Maak een afspraak om te bespreken wat Step into the Spotlight voor jouw bedrijf kan betekenen.

Groei onderneming is een hart in combinatie met Euro's

Mensen zijn Je Grootste Asset

Iedere overname, groot of klein, is een verandering. En iedere verandering roept grofweg één van de vier eerste reacties op:

  • Afwijzen – belachelijk idee
  • Afwachten – ik wacht even rustig af wat er gebeurt
  • Acceptatie – OK; best
  • Aan – wat een kans!

Het is jouw droom. De droom van de koper of verkoper. Niet van de medewerkers die jarenlang hun taken loyaal uitvoeren. Neem mensen aan de hand mee en creëer ownership. Zodat mensen om je heen vanuit intrinsieke motivatie net zo enthousiast worden als jij.

Mensen zijn grootste asset

Doel Eerste 100 Dagen

Het doel van de ‘Eerste 100 Dagen’ is mensen betrekken, zodat ze achter de deal staan en actief bijdragen aan het beoogde succes, wat de kans op slagen van de integratie versnelt en verhoogt.

Perceptie kun je beïnvloeden om medewerkers en klanten te behouden en productie en omzet te verhogen.

Creëer Ownership

Zorg dat mensen begrijpen waar het bedrijf heen wil. Zodat medewerkers en klanten niet vertrekken. Reken maar dat de concurrent staat te trappelen om ze over te nemen.

Integratie: Roadmap naar Succes

Deal Delivery start op de dag van closure. Zorg dat je op dat moment een plan klaar hebt. Hoe langer je wacht, hoe groter het afbreukrisico.

  1. Start voorbereiding na of zelfs vóór afronding van de due diligence, een paar weken voor closing van de deal
  2. Communiceer de fusie of overname naar key stakeholders
  3. Met de aankondiging start het eerste 100 dagen plan. Deel mijlpalen en resultaten, monitor en stuur bij

Blijf mensen betrekken om ownership te creëren en de juiste mensen klaar te stomen voor het volgende hoofdstuk van de onderneming.

Maak een afspraak om te bespreken wat Step into the Spotlight kan betekenen voor jouw onderneming.

Roadmap naar Succes, 3 fasen

Voor Ondernemers met een Verhaal

Step into the Spotlight is er voor ondernemers in het MKB met een groeistrategie. Zij:

  • Zijn met een overname bezig
  • Willen integratie laten slagen
  • Willen met een gedegen plan de waarde op papier realiseren in de praktijk

Ter Ondersteuning van de Groeistrategie

Step into the Spotlight is er voor Kopers en Verkopers. Zij:

  • Hebben behoefte aan professionalisering ter support van groeistrategie
  • Willen perceptie beïnvloeden
  • Willen klanten en medewerkers betrekken en behouden

Jouw Verhaal in een Kennismaking

In een eerste kennismakingsgesprek hoor ik graag jouw verhaal.

  1. Waar sta je met jouw onderneming? Aan de vooravond van een overname? Recent een overname gedaan? Of is de overname of fusie al gaande, maar blijft het gonzen van geruchten en vertrekken de eerste medewerkers en klanten?
  2. Wie zou wat moeten doen en waarom handelen ze daar niet naar? Zijn er medewerkers en / of externe stakeholders naar wie de communicatie beter kan? Waar struikel je?
  3. Je krijgt een te nemen route. Een plan op maat gemaakt voor jouw bedrijf. Die Spotlight heb je verdiend.

Over Step into the Spotlight

Ik geloof dat achter iedere onderneming een verhaal schuilt dat een spotlight verdient! Een verhaal mag iets opleveren en jouw verhaal is dat waard.

20 jaar ervaring bij grote internationale bedrijven vertaal ik naar mijn programma ‘Step into the Spotlight’. 7 jaar heb ik bij Mediq gewerkt in de tijd dat Mediq door private equity van de beurs werd gehaald. Vanuit de afdeling Corporate Communicatie heb ik zowel dit proces als de buy & build-strategie van Mediq intern en extern ondersteund.

Klik op Mijn Verhaal en lees meer over mijn ervaring.

You’re only one story away.

Annegees van Linge,
Storyteller & Merkenbouwer
Step Into The Spotlight

Annegees van Linge, storyteller en founder Step into the Spotlight