Alle M&A Processen starten met de Beste Intenties, maar...

Hoe creëer je ownership bij de mensen om je heen om de operationele & commerciële synergiën op papier, zo snel mogelijk om te zetten naar meerwaarde en terugbetaling van de premie?

<20% M&A Processen een Succes

Minder dan 20% van de M&A processen – Mergers & Acquisitions, oftewel fusies en overnames –  wordt gezien als een strategisch, financieel en operationeel succes. Tenminste als we de verschillende rapporten van KPMG, PWC en Dealroom mogen geloven. Daarvan heeft ook nog eens 62% (PWC) een integratieplan.

Operationele en commerciële synergiën zijn pracht- en krachttermen. Meerwaarde creëren gaat verder. Hoe creëer je ownership bij de mensen om je heen om de waarde op papier te behalen en de fusie of overname te laten slagen?

Maak een afspraak om te bespreken wat Step into the Spotlight voor jouw bedrijf kan betekenen.

Groei onderneming is een hart in combinatie met Euro's

Mensen zijn Je Grootste Asset

Iedere overname, groot of klein, is een verandering. En iedere verandering roept grofweg één van de vier eerste reacties op:

  • Afwijzen – belachelijk idee
  • Afwachten – ik wacht even rustig af wat er gebeurt
  • Acceptatie – OK; best
  • Aan – wat een kans!

Het is jouw droom. De droom van de koper of verkoper. Niet van de medewerkers die jarenlang hun taken loyaal uitvoeren. Neem mensen aan de hand mee en creëer ownership. Zodat mensen om je heen vanuit intrinsieke motivatie net zo enthousiast worden als jij.

Mensen zijn grootste asset

Doel Eerste 100 Dagen

Het doel van de ‘Eerste 100 Dagen’ is mensen betrekken, zodat ze achter de deal staan en actief bijdragen aan het beoogde succes, wat de kans op slagen versnelt en verhoogt.

Perceptie kun je beïnvloeden om medewerkers en klanten te behouden en productie en omzet te verhogen.

Creëer Ownership

Zorg dat mensen begrijpen waar het bedrijf heen wil. Zodat medewerkers en klanten niet vertrekken. Reken maar dat de concurrent staat te trappelen om ze over te nemen.

Roadmap naar Succes

Deal Delivery start op de dag van closure. Zorg dat je op dat moment een plan klaar hebt. Hoe langer je wacht, hoe groter het afbreukrisico.

  1. Start voorbereiding na of zelfs vóór afronding van de due diligence, een paar weken voor closing van de deal
  2. Communiceer de fusie of overname naar key stakeholders
  3. Met de aankondiging start het eerste 100 dagen plan. Deel mijlpalen en resultaten, monitor en stuur bij

Blijf mensen betrekken om ownership te creëren en de juiste mensen klaar te stomen voor het volgende hoofdstuk van de onderneming.

Maak een afspraak om te bespreken wat Step into the Spotlight kan betekenen voor jouw onderneming.

Roadmap naar Succes, 3 fasen

Voor Ondernemers met een Verhaal

Step into the Spotlight is er voor MKB. Voor kleine en grote bedrijven, maar bovenal voor ondernemers met een groeistrategie. Zij:

  • Zijn met een overname bezig
  • Willen integratie laten slagen
  • Willen met een goed verhaal naar medewerkers en externe stakeholders

Voor Verkopers en Kopers ter Ondersteuning van Groeistrategie

Step into the Spotlight is er voor Kopers en Verkopers. Voor kopers die snel hun premie willen terugverdienen. Voor verkopers die hun onderneming met een gerust hart willen achterlaten. Zij:

  • Hebben behoefte aan professionalisering ter support van groeistrategie
  • Willen perceptie beïnvloeden
  • Willen klanten en medewerkers betrekken en behouden

Over Step into the Spotlight

Ik geloof dat achter iedere onderneming een verhaal schuilt dat een spotlight verdient! Een verhaal mag iets opleveren en jouw verhaal is dat waard.

20 jaar ervaring bij grote internationale bedrijven vertaal ik naar mijn programma ‘Step into the Spotlight’. 7 jaar heb ik bij Mediq gewerkt in de tijd dat Mediq door private equity van de beurs werd gehaald. Vanuit de afdeling Corporate Communicatie heb ik de buy & build-strategie intern en extern ondersteund.

Klik op Mijn Verhaal en lees meer over mijn ervaring.

You’re only one story away.

Annegees van Linge,
Storyteller & Merkenbouwer
Step Into The Spotlight

Annegees van Linge, storyteller en founder Step into the Spotlight